lördag 16 juli 2011

Ny rosenrabatt!

Hej Vänner!

Vissa växter vill inte trivas medans andra bara svämmar över. Känner ni igen er? I detta land har jag haft fem sorters klematis. EN av dem trivs bra. En polka. Storblommig. De andra har fört ett torftigt liv i flera år. Har försökt skugga rötterna med Japansk kärleksört och smultron. De har trivts utmärkt. Men klematisarna har bara varit tunna pinnar med bara nån enstaka blomma.

Sagt och gjort. Efter att ha varit i Rosariet i Jönköping så bestämde jag mej. Rosor ska det bli. New Dawn vet jag trivs här så det satsar jag på. Käre Mamsen följde med till handelsträdgården och detta blev resultat nummer ett.

En vanlig ljusrosa New Dawn, en vit New Dawn och en Rosarium Uetrecht (den mörkrosa). Här emellan ska jag flytta fram mina frösådda lavendel och nåt annat som jag inte vet än. Men först ska jag måla väggen och göra någon sorts spaljé. Så det ser fortfarande lite kalt ut.

Den färggranna rutan är ett helt annat land. Rosa delen av Staketlandet. De orangea liljorna är inte satta där. Jo, satta är de. Men inte köpta som orange utan som rosa. Men visst ser det häftigt ut. De får vara kvar.

Bäst nu att återgå till köket. Goda Vänner kommer om en timma och då blir det grillat av. Kvällen ser ut att bli fin och molnen visar lite blått emellan.

Ha en fin lördagskväll!

/YvvePyvve

Inga kommentarer: