fredag 15 juli 2011

Sytt till dockor och bebis!



Hej Vänner!

Idag har jag beslutat att byta namn på min blogg till YvvePyvves Trädgård och Design. Det är där jag hamnat efter alla blogginlägg. Och det är också namnet på det företag jag aldrig kommer att starta. Fast man vet ju aldrig :-)

Eftersom det varit några mindre soliga dagar så har jag bott vid min symaskin. Den röda dressen är till Bebis S. Minna, som för övrigt snart är tre, kallar henne Nina. Alla bebisar heter Nina. Jo, så är det. Säger hon och spänner sina kloka ögon i mej, den oförstående Mormodern. ALLA bebisar heter Niiiina. Så det så.

Vad passar väl bättre att ge till en 3-årig liten tjej om inte en docka?! Sagt och gjort. Jag knallade iväg till leksaksaffären och konstaterade att de flesta dockor där var ganska fula. De var inte värt sitt pris och jag undrar jag om de kommer att tåla små nyfikna fingrar och att bada med ankorna. Till sist föll jag för den här mjuka dockan med batteri (jo, jag ska sy igen därbak så Minna inte hittar batteriet). Två klänningar är färdigsydda och en dress håller jag på att sticka. Kanske hinner nåt mer. Tygerna är givetvis stuvar och fynd från second hand. Bandet i dressen var så gammalt att jag fick tvätta det i 60 grader för att få bort den röda överskottsfärgen. Måste var 40-50 år i alla fall. Ett riktigt fynd.

Eftersom det regnar även idag - och käraste Traktormannen är på jakt efter nya traktordäck och en gummislang - som ni märker har vi inte samma mål med våra shoppingresor - så fortsatte jag vid symaskinen. Har länge tänkt använda en favorittunika som mönster. Nu har jag - svipp svåpp - klippt ut fyra stycken efter detta mönster. Fantasicellerna snurrar och jag kan inte hålla mej. Fast så klart har jag inga långa dragkedjor. Visste ni förresten att blixtlåset - dragkedjan - är en svensk uppfinning?

Ha en fin dag vare sej det är sol eller regn!

/YvvePyvve

Inga kommentarer: